Tehnologiile Realității Virtuale (RV) și Realității Augmentate (RA) creează un mediu în care conținutul digital poate fi experimentat și interacționat cu el într-un mod convingător similar cu lumea reală. În zilele noastre, două dintre inovațiile fascinante în tehnologie sunt Realitatea Virtuală (RV) și Realitatea Augmentată (RA). Aceste două tehnologii există de ceva vreme, dar în ultimii ani au devenit considerabil mai comune în viața de zi cu zi a oamenilor. Termenul „realitate virtuală” se referă la practica de a folosi computerele pentru a recrea un mediu fizic, tridimensional. Echipamentul specializat, cum ar fi căștile, mănușile și alte accesorii, permite utilizatorilor să interacționeze cu acest mediu. Realitatea Virtuală (RV) transportă utilizatorul într-o realitate alternativă cu un realism convingător. Unele experiențe de realitate virtuală (RV) sunt folosite pentru amuzament, dar altele au implicații serioase educaționale sau terapeutice. Prin suprapunerea caracteristicilor digitale peste mediul real, Realitatea Augmentată ridică experiența virtuală la următorul nivel. Deși această tehnologie a fost folosită pe scară largă în industria jocurilor și a divertismentului, ea și-a găsit drumul și în alte domenii, cum ar fi educația, sănătatea și armata. Aplicațiile potențiale atât pentru RV cât și pentru RA sunt enorme. Realitatea Virtuală (RV) ar putea fi implementată în multe domenii, inclusiv, dar fără a se limita la: jocuri, divertisment, educație și sănătate. Realitatea Augmentată (RA) are mai multe aplicații potențiale, inclusiv crearea de experiențe interactive în lumea reală și îmbunătățirea produselor de zi cu zi cu caracteristici digitale.
Pe măsură ce aceste tehnologii progresează, este probabil să devină semnificativ mai încorporate în viața noastră de zi cu zi. Realitatea Virtuală și Augmentată au perspective fascinante pentru întreprinderi. Utilizarea Realității Virtuale (RV) în afaceri are mai multe aplicații potențiale, inclusiv livrarea de experiențe interactive (cum ar fi simulările de instruire și prezentările de produse) clienților. Folosind Realitatea Augmentată, afacerile pot oferi clienților experiențe practice în lumea reală și le permit să vadă cum va arăta un produs în propriul lor mediu înainte de a lua o decizie de cumpărare. Aceste două tehnologii au potențialul de a spori vânzările, satisfacția consumatorilor și interacțiunea cu clienții existenți. În plus, există dificultăți asociate cu Realitatea Virtuală și Realitatea Augmentată. Potențialul de abuz, precum și problemele de confidențialitate și securitate, sunt preocupări importante cu ambele tehnologii. Afacerile ar trebui să ia precauții pentru a proteja informațiile clienților și pentru a promova utilizarea etică a tehnologiei. Atât Realitatea Virtuală cât și Realitatea Augmentată au parcurs un drum lung în ultimii ani, și sunt încă multe progrese interesante de venit. Aceste tehnologii au potențialul de a schimba radical relațiile noastre cu mediul fizic pe măsură ce se dezvoltă și se răspândesc.
Istoria și evoluția tehnologiilor VR și AR
Este fascinant să vedem cât de mult au evoluat VR și AR de-a lungul timpului. Realitatea virtuală și augmentată (VR/AR) au parcurs un drum lung de la începuturile lor experimentale, devenind unelte indispensabile în multe domenii ale vieții moderne, incluzând arta, educația și comerțul. Dramaturgul francez Antonin Artaud, la începutul secolului 20, a fost pionierul „teatrului viitorului”, un precursor timpuriu al Realității Virtuale și Realității Augmentate. Metoda utilizată includea lumină și sunet pentru a crea o experiență senzorială totală pentru spectatori. Pe măsură ce secolul 20 avansa, mai multe forme de realitate virtuală și augmentată au fost dezvoltate ca răspuns la succesul acestei prime generații de VR. Morton Heilig a creat Sensorama în anii 1950 ca o modalitate de a oferi spectatorilor o experiență imersivă folosind vedere, sunet și miros. Ivan Sutherland a creat primul afișaj montat pe cap în 1968, deschizând calea către lumi virtuale imersive, tridimensionale. „Sword of Damocles” a fost primul nume dat unui headset de realitate virtuală. Crearea de sisteme VR și AR tot mai complexe datează din anii 1980, când tehnologia graficii pe computer a avansat la un nivel care ar putea susține astfel de inovații. Jaron Lanier, un precursor în domeniul informaticii, a înființat VPL Research în 1985 și a creat numeroase dispozitive și inovații revoluționare, inclusiv prima mănușă de date și echipamentul pentru realitate virtuală.
Apariția internetului și dezvoltarea sistemelor informatice puternice în anii 1990 au deschis calea pentru crearea de sisteme VR și AR de ultimă generație. Virtual Boy, o consolă de jocuri portabilă de la Nintendo cu un ecran de grafică 3D, a fost introdusă în 1995. Cu acest sistem, consumatorii puteau achiziționa primele lor headseturi de realitate virtuală. O nouă generație de tehnologii realitate virtuală (VR) și realitate augmentată (AR) a apărut în anii 2000, mulțumită progreselor în afișajele montate pe cap și tehnologia de urmărire a mișcării. Google a introdus ochelarii săi de realitate augmentată Google Glass în 2010. Aceștia permiteau utilizatorilor să vadă date și să interacționeze cu mediul înconjurător. Realitatea Virtuală (VR) nu este un concept nou; de fapt, tehnologia din spatele acesteia a parcurs un drum lung de la începutul său. Iată o scurtă prezentare a modului în care VR și AR au progresat: Ivan Sutherland, în lucrarea sa din anii 1960 intitulată „The Ultimate Display”, a prezentat ideea de realitate virtuală (VR) și a descris un headset care ar permite utilizatorilor să exploreze o scenă generată de computer în trei dimensiuni. Primele sisteme de realitate virtuală (VR) au fost dezvoltate în anii 1970 de cercetători de la MIT și din alte părți, care au folosit grafică primitivă și afișaje montate pe cap pentru a simula setări realiste. În anii 1980, progresele în tehnologia realității virtuale au dus la crearea de produse precum Virtuality Arcade System, care a adus jocurile VR în sălile de jocuri. În anii 1990, produsele de realitate virtuală pentru consumatori, cum ar fi consola Virtual Boy a Nintendo, au făcut tehnologia VR mai accesibilă. Totuși, din cauza prețului lor ridicat și funcționalității limitate, aceste produse timpurii nu au putut obține o adopție largă.
Sistemele de Realitate Virtuală (VR) s-au îmbunătățit considerabil în calitate și preț în anii 2010, cu opțiuni populare, inclusiv Oculus Rift și HTC Vive. Aceste sisteme permit experiențe de realitate virtuală mai realiste, datorită îmbunătățirii urmăririi și graficii. În anii 2020′, ne putem aștepta să vedem debutul noilor dispozitive de realitate virtuală, inclusiv căști independente și controlere cu feedback haptic pentru o senzație mai realistă. Produse precum Google Glass și Microsoft HoloLens au contribuit la răspândirea utilizării tehnologiilor de realitate augmentată. Iată câteva detalii suplimentare despre istoria și evoluția tehnologiilor VR și AR: Pe măsură ce capacitatea de procesare a computerelor a crescut, sistemele de realitate virtuală au devenit mai complexe, dar sistemele timpurii încă se bazau foarte mult pe grafică simplă. Din acest motiv, dezvoltarea de lumi virtuale convingătoare și captivante a fost o provocare. Crearea unui sentiment de prezență, sau sentimentul de a fi cu adevărat prezent într-un mediu digital, a fost o dificultate majoră în dezvoltarea tehnologiilor de realitate virtuală. Tehnologia cu capacități superioare de urmărire și detectare, împreună cu vizualuri și audio superioare, este esențială pentru acest lucru. Originile tehnologiei realității augmentate pot fi urmărite înapoi în domeniile militare și de instruire industrială. Primele dispozitive de realitate augmentată (AR) au folosit afișaje montate pe cap pentru a suprapune date digitale pe câmpul vizual al utilizatorului, permițându-le să vadă și să interacționeze cu conținutul digital în mediul fizic. A existat o creștere în disponibilitatea tehnologiei realității augmentate (AR) în ultimii ani datorită proliferării aplicațiilor pentru smartphone-uri și alte bunuri de consum care permit utilizatorilor să interacționeze cu materialul AR. Din acest motiv, au fost create noi aplicații de realitate augmentată (AR) în industrii precum comerț, educație și divertisment.
Există mai multe progrese promițătoare viitoare în tehnologiile de realitate virtuală și augmentată. Un exemplu este sistemele de feedback haptic mai sofisticate care pot simula atingerea în setările VR, precum și noile dispozitive de realitate augmentată care pot fi purtate ca lentile de contact sau integrate în îmbrăcăminte. De-a lungul dezvoltării sale, tehnologiile de realitate virtuală și augmentată au întâmpinat diverse obstacole. Va fi fascinant să vedem cum aceste tehnologii se dezvoltă în viitor, datorită impactului potențial pe care îl au asupra interacțiunilor noastre viitoare cu lumea și unul cu celălalt. Tehnologiile de realitate virtuală și augmentată (VR/AR) sunt implementate într-o gamă largă de domenii în zilele noastre. Ar trebui să ne așteptăm să vedem și mai multe utilizări inovative ale realității virtuale și augmentate pe măsură ce tehnologia se dezvoltă și se îmbunătățește în anii următori.
Înțelegerea diferențelor dintre VR și AR
Au existat multe progrese tehnologice semnificative în ultimii ani, dar două dintre cele mai interesante sunt Realitatea Virtuală (VR) și Realitatea Augmentată (AR). Deși fiecare dintre aceste tehnologii poate fi utilizată pentru a crea experiențe unice și imersive, ele sunt distincte în mai multe moduri. Realitatea Virtuală (VR) permite utilizatorilor să se scufunde complet într-un mediu generat de computer în care pot participa la o varietate de activități. Utilizatorul este imersat în viziunile și sunetele lumii virtuale pe măsură ce se mișcă liber și interacționează cu mediul. În schimb, Realitatea Augmentată (AR) adaugă detalii digitale în lumea fizică. Utilizatorul poate interacționa cu obiecte sau aspecte virtuale care sunt suprapuse peste viziunea lor din lumea reală, în timp ce se află în locația lor actuală. Modul în care sunt folosite este o altă distincție semnificativă între Realitatea Virtuală și Realitatea Augmentată. Cu toate acestea, Realitatea Augmentată are multe utilizări practice în afara divertismentului și jocurilor, incluzând în domeniile educației și ajutorului în navigație, fără a menționa vizualizarea produselor. Spre deosebire de Realitatea Augmentată (AR), care necesită ca utilizatorul să rămână așezat sau imobil, Realitatea Virtuală (VR) încurajează mișcarea și explorarea. Cerințele de sistem pentru Realitatea Virtuală și Realitatea Augmentată pot varia foarte mult una de cealaltă. AR poate fi utilizat doar cu un smartphone și un display montat pe cap, dar majoritatea căștilor VR necesită un computer puternic și o placă grafică pentru a rula materialul. În plus, multe căști VR necesită senzori externi, în timp ce experiențele de realitate augmentată pot fi alimentate de senzorii interni ai dispozitivului. De la scopurile lor intenționate la echipamentul necesar, Realitatea Virtuală (VR) și Realitatea Augmentată (AR) sunt tehnologii extrem de diferite. Dar în ultimii ani, ambele tehnologii au crescut în popularitate datorită potențialului lor pentru experiențe interactive și imersive. Progresele tehnologice în domeniile Realității Virtuale (VR) și Realității Augmentate (AR) au deschis posibilități noi și interesante pentru modul în care interacționăm și ne angajăm cu media digitală.
Cu toate acestea, există câteva distincții cheie între cele două: Imersiune: Realitatea Virtuală (VR) produce un mediu digital interactiv, complet imersiv în care utilizatorii pot intra și interacționa purtând ochelari VR sau mănuși. În schimb, tehnologia Realității Augmentate (AR) folosește dispozitive purtabile precum ochelarii inteligenți sau aplicațiile mobile pentru a suprapune informații digitale peste spațiul fizic în timp real. Interactivitate: Capacitatea de a interacționa cu conținutul digital în moduri noi este o caracteristică cheie a sistemelor de Realitate Virtuală și Realitate Augmentată. Utilizatorii sistemelor de realitate virtuală se pot deplasa și interacționa cu conținutul prin intermediul controlerelor și altor dispozitive de intrare. În setările de realitate augmentată, utilizatorul poate controla materialul digital folosind gesturi sau instrucțiuni vocale. Aplicații: Există o varietate largă de utilizări pentru tehnologiile de Realitate Virtuală și Realitate Augmentată. AR oferă o gamă largă de aplicații în industrii precum retail, sănătate și producție, în timp ce VR este folosită în mod tipic pentru jocuri, simulări de antrenament și educație experiențială. Echipament: Tehnologia VR necesită de obicei echipament specializat, cum ar fi display-uri montate pe cap, controlere sau dispozitive de feedback haptic, pentru a crea o experiență complet imersivă. Pe de altă parte, tehnologia AR poate fi experimentată folosind multe dispozitive, inclusiv ochelari inteligenți, aplicații pentru smartphone și căști AR specializate. Cost: Ca rezultat al necesității de echipament specializat care nu este întotdeauna ușor accesibil sau accesibil, tehnologia realității virtuale poate fi mai costisitoare. Cu toate acestea, tehnologia realității augmentate este mai accesibilă deoarece poate fi utilizată cu un smartphone sau alt dispozitiv pe care mulți oameni îl au deja. Experiență: Setările de Realitate Virtuală (VR) sunt adesea atât de imersive încât utilizatorii simt de parcă sunt cu adevărat prezenți în lumea digitală pe care o explorează. Alternativ, mediile de realitate augmentată (AR) sunt plasate peste lumea reală, permițând utilizatorilor să observe și să interacționeze cu conținutul digital în mediul lor natural. Gradul de imersiune și metodele prin care consumatorii interacționează cu conținutul digital sunt principalele distincții între Realitatea Virtuală și Realitatea Augmentată. Ambele tehnologii au potențialul de a schimba radical modul în care percepem și interacționăm cu mediul, însă servesc scopuri distincte și sunt aplicate în setări diferite.
Componentele sistemelor VR și AR
Sistemele VR și AR sunt două tehnologii care devin din ce în ce mai comune și populare. Ambele se bazează pe aceeași idee fundamentală, care este de a crea un mediu sintetic, generat de computer, în încercarea de a replica lumea reală. Modul în care răspund la intrările utilizatorului este punctul în care cele două se diferențiază.
În timp ce sistemele de realitate augmentată (AR) suprapun conținut digital peste lumea reală, sistemele de realitate virtuală (VR) imersază utilizatorul într-un mediu simulat. Există multe componente care se combină pentru a face fiecare dintre aceste tehnologii să funcționeze.
Casca de realitate virtuală (VR) sau realitate augmentată (AR) este piesa centrală de echipament. Acestea includ hardware-ul pentru afișaj și audio, precum și senzorii de urmărire a mișcării și camerele. Casca funcționează ca o fereastră în lumea simulată.Majoritatea sistemelor de realitate virtuală necesită un computer puternic pentru a reda imaginile și audio, în plus față de cască. Puterea de procesare a computerului trebuie să fie suficientă pentru a reda o lume convingătoare care reacționează la acțiunile utilizatorului. Hardware de înaltă calitate, inclusiv o placă grafică, procesor și RAM, este necesar pentru o experiență plăcută.
Controlerele sunt o altă parte a unui sistem de realitate virtuală sau augmentată. Acestea sunt gadgeturi portabile care facilitează comunicarea într-un mediu digital. Controlerele permit jucătorului să dirijeze acțiunile personajului său prin intermediul butoanelor, joystick-urilor și, uneori, chiar senzorilor de mișcare.
Pentru a crea experiențe imersive și captivante, sistemele VR și AR constau de obicei dintr-o serie de părți interconectate. Componentele cheie prezente în multe configurări VR/AR includ următoarele:
Afișaj montat pe cap: Un HMD, sau afișaj montat pe cap, este un afișaj care poate fi purtat pe cap și folosit pentru a vizualiza conținut de Realitate Virtuală (VR) sau Realitate Augmentată (AR). Un afișaj montat pe cap (HMD) poate fi de la un sistem simplu bazat pe smartphone, la un dispozitiv complex cu optică specializată și tehnologie de urmărire.
Senzor de urmărire: Senzorii care urmăresc poziția și direcția capului sau corpului unui utilizator sunt folosiți frecvent în sistemele de realitate virtuală și augmentată. Prin efectuarea de ajustări instantanee la afișaj, sistemul poate face utilizatorul să se simtă de parcă ar fi acolo, imersat în lumea virtuală sau augmentată.
Dispozitive de intrare: Pentru a permite utilizatorilor să interacționeze cu mediul virtual sau augmentat, sistemele VR și AR pot include o varietate largă de dispozitive de intrare. Controlere, dispozitive de feedback haptic și instrucțiuni vocale sunt printre exemple, în timp ce altele pot fi folosite pentru un sistem dat.
Procesare grafică: Procesarea grafică de înaltă calitate este esențială pentru sistemele de realitate virtuală și augmentată. Unități de procesare grafică (GPU) și alte hardware-uri specializate sunt necesare pentru a crea o redare fotorealistă a lumii augmentate sau virtuale în timp real.
Audio: Audio este o parte crucială a sistemelor de Realitate Virtuală și Realitate Augmentată, deoarece contribuie la sentimentele de imersiune ale utilizatorilor și oferă un context crucial pentru mișcările lor în lumea virtuală sau augmentată. Căști sau alte dispozitive audio pot fi folosite în sistemele VR și AR pentru a oferi utilizatorului o experiență audio imersivă.
Mediile virtuale sunt componenta finală software a unui sistem de realitate virtuală sau augmentată. Interacțiunea cu lumea virtuală este posibilă prin acest strat. Programul ar trebui să fie făcut să imite fidel lumea fizică. De asemenea, trebuie să poată urmări utilizatorul și să răspundă la activitățile lor și la lumea din jurul lor.
Acestea sunt principalele părți ale oricărui sistem de realitate virtuală sau augmentată. Când aceste elemente sunt adunate, utilizatorul este capabil să simtă de parcă a intrat într-un mediu virtual și să interacționeze cu el ca și cum ar fi autentic. Ca urmare, aceste unelte câștigă teren în domeniile divertismentului, educației și jocurilor.
Rolul VR și AR în transformarea industriilor și profesiilor
Gaming: Tehnologiile emergente precum Realitatea Virtuală (VR) și Realitatea Augmentată (AR) au potențialul de a revoluționa industria jocurilor. VR imersează jucătorii într-o lume virtuală captivantă, utilizând dispozitive montate pe cap pentru a afișa scene 3D și a urmări mișcările capului. Aceasta oferă o experiență de joc mai imersivă, făcând jucătorii să se simtă parte din universul jocului. În paralel, AR aduce un strat digital peste lumea fizică, deschizând noi posibilități pentru jocuri ce combină realitatea cu elemente virtuale.
Educație: În domeniul educațional, VR și AR aduc metode inovatoare și interactive de învățare, creând medii care pot stimula și mai mult implicarea studenților. De la simulări și cursuri interactive la excursii virtuale, aceste tehnologii oferă un spectru larg de experiențe educaționale.
Sănătate: În sectorul sănătății, VR și AR deschid noi orizonturi pentru instruirea medicilor, diagnosticare și tratament, având potențialul de a îmbunătăți semnificativ rezultatele pentru pacienți și de a transforma modul în care profesioniștii din sănătate sunt educați și certificați.
Arhitectură și Design: VR și AR aduc o nouă dimensiune în arhitectură și design, permițând profesioniștilor să-și vizualizeze proiectele într-un mediu 3D imersiv. Aceasta îmbunătățește procesul de design și ajută la crearea de prezentări mai interactive și convingătoare, combinând elemente din lumea reală cu cele virtuale.
Divertisment și Media: În divertisment și media, VR și AR creează experiențe noi și captivante, de la jocuri la filme și spectacole interactive, oferind publicului o imersiune completă în conținutul digital.
Comerț și E-Commerce: În retail și e-commerce, VR și AR transformă experiența de cumpărare, combinând elementele digitale cu cele fizice pentru a crea experiențe de cumpărături mai atractive și personalizate.
Domeniul Militar și Apărare: În domeniul militar și de apărare, VR și AR oferă modalități inovatoare de instruire și simulare, îmbunătățind eficiența operațională și pregătirea militară prin experiențe imersive și realiste.
Artă și Creativitate: VR și AR deschid noi posibilități în artă și creativitate, oferind artiștilor și designerilor uneltele pentru a explora și a combina lumea fizică cu cea virtuală în moduri inovatoare și captivante.
Conexiuni Sociale și Comunicare: Aceste tehnologii revoluționează modul în care interacționăm social, facilitând experiențe mai bogate și mai implicative.
Călătorii și Turism: VR și AR aduc o nouă dimensiune în turism, oferind turistilor posibilitatea de a explora locuri îndepărtate într-un mod profund imersiv și interactiv.
Sport și Fitness: În sport și fitness, VR și AR inovează modul în care ne antrenăm și practicăm activități fizice, creând oportunități noi pentru exerciții și competiții virtuale.
Vizualizarea Produselor și Prototipare: În designul de produse, VR și AR facilitează prototiparea și vizualizarea, permițând designerilor să creeze și să testeze produse într-un mediu virtual imersiv.
Instruire și Simulare: Utilizate în educație și cercetare, VR și AR oferă metode noi și atractive de învățare și pregătire pentru scenarii din lumea reală.
Conservarea Mediului și Educație: În sfârșit, VR și AR contribuie la educația și conștientizarea problemelor de mediu, creând experiențe de învățare care încurajează gândirea critică și acțiunea în fața provocărilor ecologice.
Aceste tehnologii sunt în continuă evoluție și, deși încă sunt la început, promit să aducă schimbări semnificative în numeroase domenii de activitate.