Am tras cu urechea în culisele nișei de digital, și am verificat ce se mai aude. Ca urmare, te punem și pe tine în temă, dar pentru că suntem prieteni, te scutim de fake news și speculații și îți prezentăm mai jos, datele ce au un fundament.
Potrivit Statista, piața de comerț electronic românească a generat un venit mediu per utilizator (ARPU) de aprox. 521,9 USD în 2022. Până în 2027, ARPU este estimat să crească la 961,5 USD, conform Statista Digital Market Outlook. Veniturile din vânzările business-to-business (B2B) de bunuri fizice (de exemplu, îmbrăcăminte sau electronice) au fost evaluate la peste 5 miliarde USD* în 2022, în creștere față de anii precedenți. O creștere suplimentară este prognozată până în 2025, când veniturile din comerțul electronic B2B sunt estimate să ajungă la 8,4 miliarde USD, potrivit aceleași surse.
De aici, înțelegem că fenomenul de e-commerce se dezvoltă rapid, pe modelul internațional, ceea ce prezintă în sine o oportunitate enormă. Totuși în fiecare țară, piața este diferită și are propriile sale inside-uri pe care trebuie să le luăm în calcul atunci când operăm cu ea.
Pentru o înțelegere mai amplă a românilor în cadrul achizițiilor și comportamentelor online, am pregătit pentru tine o listă de statistici ce îți va fi utilă în parcursul documentării tale despre piața românească.
Principalele criterii în baza cărora consumatorii români aleg magazinele online de la care cumpără sunt:
▪ 81% – cel mai bun preț
▪ 72% – să existe modalități variate de livrare
▪ 69% – ușurința navigării în site/ user experience
▪ 68% – timpul de livrare cât mai scurt
▪ 66% – ușurința procesului de returnare a produselor
▪ 66% – rapiditatea restituirii sumelor cheltuite în caz de retur
▪ 57% – politica de fidelizare a magazinului
▪ 57% – posibilitatea de alegere a intervalului de livrare
▪ 51% – posibilitatea livrării la locker
▪ 47% – notorietatea magazinului online
▪ 45% – recomandările prietenilor/ cunoscuților
Principalele motive pentru care românii aleg să cumpere de peste hotare sunt:
▪ 84% – prețuri mai bune
▪ 29% – produse care nu sunt disponibile în România (+5% față de 2021)
▪ 14% – percepția că magazinele sunt mai de încredere decât cele din România
Înainte de a plasa o comandă, 54% din totalul repondenților la studiu caută activ review-uri despre magazinul online de pe care urmează să cumpere și spun că nu ar cumpăra deloc dacă nu ar găsi păreri ale altor clienți despre magazin.
În ceea ce privește review-urile, românii caută să vadă:
▪ Dacă produsele au fost la calitatea cerută – 64%
▪ Cât de reale par să fie review-urile – 43%
▪ Răspunsurile magazinului la opiniile negative – 40%
▪ Note cât mai mari pentru magazinul online de la care urmează să cumpere – 33%
▪ Comentariille legate de note – 33%
▪ Dacă este un mix normal de opinii pozitive și negative – 33%
▪ Cât de repede se livrează produsele – 26%
De asemenea, consumatorii români spun că au încredere în review-urile:
▪ Publicate de site-uri independente de magazin – 38%
▪ Publicate în Social Media – 37%
▪ Publicate pe magazinul online sub formă de testimoniale – 25%
În privința procesului de returnare a produselor, românii își doresc:
▪ 73% – restituirea sumei cheltuite să fie rapidă (-1% față de 2021)
▪ 70% – returul să fie gratuit (-6% față de 2021)
▪ 65% – întreaga procedură de retur să fie facilă (-4% față de 2021)
▪ 19% – să nu fie necesară completarea de hârtii (-10% față de 2021)
▪ 14% – să se poată face returul la locker (-3% față de 2021)
▪ 9% – să se poată face returul și în magazinul fizic, dacă există (-9% față de 2021)